23.4.2013

Vastustuskyvystä

Havahduin tässä pahimman flunssakauden aikana, että en ole sairastellut yli vuoteen. Tätä mielessä pyöritellen mietin, että miten tämä on mahdollista. Olenko tehnyt jotain eri tavalla, kuin aikaisemmin?

Olen.

Tässä minun vinkkini parempaan vastustuskykyyn:





Minulle tämä kaikki on ollut hyvin helppoa, olen luonut itselleni omat rutiinit.


Aamuisin juon n. litran vettä, otan samalla vitamiinit (D-vitamiini, kromi, sinkki, magnesium, Omega-3 ja joskus pore C-vitamiini). 

Syön terveellisesti, onnekseni pidän kasviksista, hedelmistä ja marjoista. Syön mahdollisimman puhdasta ruokaa, mahdollisimman alkuperäisessä muodossa. En suosi luomua, en myöskään raakaravintoa. Näissä asioissa on niin monta koulukuntaa, että en ole suoraan sanottuna jaksanut perehtyä sen tarkemmin, en raakaravintoon enkä luomutuotantoon. Minulle riittää, että saan marjat metsästä ja sukulaisten pensaista... :)


Olen myös liikkunut enemmän, kuin aikaisemmin. Enemmän on ehkä huono sana, monipuolisemmin on parempi. Tässäkin olen oppinut kuuntelemaan itseäni. Liika liikunta heikentää vastustuskykyä, jos ei muista palautua kunnolla. Jos minulla on tällaisia väsymyksen oireita, otan L-glutamiinia c-vitamiiniporeen kera sekä syön hieman enemmän sinkkiä. Jos väsymys painaa, niin silloin kannattaa myös ravita itseään enemmän. Täytyy syödä hyvin ja ravintorikasta ruokaa, että elimistö palautuu rasituksesta. Jos tällainen rasitustila pääsee yllättämään, niin ainoa asia mikä auttaa on lepo.


Pesen käsiä vähän väliä. Lomamatkoilla minulla on desinfioivia käsipyyhkeitä mukanani.

Olen aina ollut kontrollifriikki. Suunnittelen asioita etukäteen ja jos asia ei menekään suunnitellusti, se on minulle maailmanloppu. Tässä olen opetellut joustamaan ja hieman jopa relaamaan... :) Elämä on paljon helpompaa, jos jokaista asiaa ei tarvitse suunnitella. Miten tämä liittyy vastustuskykyyn? Uskon, että jos asiat elämässäsi ovat hyvin, myös voit hyvin. Mitä vähemmän stressaat asioista, sen parempi sinulla on olla. Mitä enemmän rakastat itseäsi, sitä enemmän rakastat läheisiäsi. 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti